Klassewerkplek 2021 | Nobelhorst in Hulst

Vier jaar geleden begon Marjolein Faasse als schoolleider van de Nobelhorst in Hulst. Haar missie: een veilig werkklimaat scheppen. In haar eigen woorden: “Een plek waar leerkrachten zich gezien en ondersteund voelen.” Dat ze daarin geslaagd is, blijkt uit het behalen van de titel Klassewerkplek 2021. 

In januari 2022 vindt de derde editie van het jaarlijkse Klassewerkplek-onderzoek plaats, het onderzoek naar werkgeluk onder leerkrachten. Dit initiatief is ontstaan in de strijd tegen het lerarentekort, en focust specifiek op behoud van leerkrachten. Kindcentrum Nobel bleek in 2021 een school waar het werkgeluk van leerkrachten bij de beste 20% van het onderzoek hoort. Marjolein Faasse ging in gesprek met Klassewerkplek en vertelt hier meer over waarom de Nobelhorst zo'n goede werkplek is voor leraren:

"Daar hebben we veel op ingezet. We zijn er heel bewust mee aan de slag gegaan. Daarvoor hebben we gezocht naar coaches die ons kunnen helpen met het verbeteren van het pedagogische klimaat en de professionele cultuur. Maar ook veel met elkaar gesproken: over onze visie en wanneer je een gelukkige leerkracht bent. Wat houdt dat eigenlijk in? En wat is het effect daarvan op de kinderen?"

Ook het effect op de kinderen zien ze terug op deze school. Mensen werken er graag, stellen zich flexibel op en zijn betrokken. "We voelen ons samen verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit en wat er hier gebeurt op school. Niet alleen voor je eigen groep." vertelt Marjolein in het interview met Klassewerkplek.

Het motto van de Nobelhorst:

"Een plek waar je mag groeien en floreren. Groeien gaat bij kinderen eigenlijk al vanzelf. Maar om te floreren heb je de juiste omgeving nodig. Die omgeving willen wij zijn. Ze moeten in schooltijd kunnen ontdekken wie ze zijn. Dat moet niet alleen afhangen van de thuissituatie. En ook niet van resultaten op cognitieve toetsen. Wat zegt dat over een kind? Daarom gaan we werken met Talentateliers, waarin ze kennismaken met verschillende onderwerpen en hun eigen talenten. Alle kinderen van 3 tot 12 jaar werken op woensdagmorgen 5 à 6 weken in één van de acht Talentateliers. Die hebben we zelf ontwikkeld en worden geleid door een leerkracht, maar we werken ook samen met externen. Een kok en een kinderboekenschrijver bijvoorbeeld."

Je leest het hele interview met Marjolein hier.

Bron: Klassewerkplek